Kolekcija

Među stvaraocima zastupljenim u Zbirci nalaze se predstavnici prve generacije modernista (Nadežda Petrović, Milan Milovanović, Kosta Miličević), zatim najvažniji autori iz perioda između dva svetska rata (Sava Šumanović, Milan Konjović, Petar Dobrović, Ivan Radović, Jovan Bijelić, Petar Lubarda, Sreten Stojanović, Risto Stijović, itd), kao i umetnici koji su u kolekciji zastupljeni i delima iz druge polovine 20. veka, ali koja su u skladu sa ostalim ostvarenjima iz zbirke (Zora Petrović, Liza Križanić, Živko Stojsavljević, Milenko Šerban, Ljubica Sokić, Milica Zorić). Kada se Pavle Beljanski orijentisao na sakupljanje dela domaćih autora, većina umetnika je pokazala prve značajne međunarodne uspehe, a njihova će vrednost kasnije biti potvrđena u najznačajnijim studijama jugoslovenske istorije umetnosti 20. veka. Pavle Beljanski je želeo da u svoju zbirku uvrsti dela koja u najboljoj meri svedoče o autentičnosti nacionalnog likovnog izraza, bez obzira na uticaje koje su umetnici usvajali tokom školovanja u različitim sredinama. U svojim razmišljanjima o umetnosti, Beljanski je dao neposredna objašnjenja o izboru umetnika za kolekciju: „Treba istaći da oni nisu reprodukovali svoje vizuelne percepcije. Objektivni svet bio je njima samo povod da stave na platno svoje likovne doživljaje, i to svako na sebi svojstven način. […] Verujem da su mnoga dela iz ove epohe dela trajne vrednosti i da će ih generacije koje dolaze predavati jedna drugoj u nasleđe“.

Umetnici


  • Stojan Aralica

    24. decembar 1883 — 4. februar 1980.
    Broj dela u kolekciji: 4

    Život Stojana Aralice može se pratiti preko studija u Minhenu (1909–1914), kratkotrajne praške etape, pariskog usavršavanja, života u Zagrebu i konačnog prelaska u Beograd 1941, gde – osim boravka 1946/48. u Stokholmu – ostaje do kraja života. Kao i u životnim razdobljima, i u njegovom slikarskom opusu razlikujemo četiri jasno odvojena perioda: minhenski, pariski, zagrebački i beogradski.


  • Jovan Bijelić

    30. jun 1884 — 12. mart 1964.
    Broj dela u kolekciji: 6

    Jedan je od najznačajnijih srpskih i jugoslovenskih predstavnika kolorističkog ekspresionizma, cenjen i kao pedagog i scenograf. Umetnički se usavršavao na Umetničkoj akademiji u Krakovu, u Parizu i na studijama u Pragu. Radio je kao nastavnik crtanja u Bihaću, a potom scenograf i šef slikarske radionice u Narodnom pozorištu u Beogradu. U njegovoj privatnoj slikarskoj školi (1926) u Beogradu polaznici su bili brojni slikari (Predrag Milosavljević, Nikola Graovac, Ljubica Sokić, Danica Antić, Bogdan Šuputa, Milivoj Nikolajević i drugi).


  • Nedeljko Gvozdenović

    9. mart 1902 – 31. januar 1988.
    Broj dela u kolekciji: 4

    Izraziti predstavnik jugoslovenskog intimizma, profesor na Akademiji za likovne umetnosti u Beogradu, akademik, dugogodišnji prijatelj Pavla Beljanskog. Pažnju je privlačio kao slikar-intelektualac, odmerenošću i usamljeničkim životom, potpuno posvećen slikarstvu. Bio je poklonik materije u likovnom postupku, a željeni kvaliteti bili su: ravnoteža, hromatska zvučnost i ritmička preglednost slike. Gvozdenović je bio osetljiv kolorista, ali njegove boje su diskretne, nikad jarke, niti u dramatičnom kontrastu, već se usaglašavaju i teže monohromatskim harmonijama. Slikao je u ateljeu, a omiljeni motivi bili su mu predeo, mrtva priroda, enterijer i portret. Jedan je od osnivača grupa „Dvanaestorica“ i „Šestorica“. Bio je redovni član SANU i jedan od osnivača Galerije SANU. Gradu Beogradu je 1980. godine poklonio svoja dela i imovinu, a o ovom slikarevom legatu od 2007. godine staranje je preuzela Kuća legata


  • Mališa Glišić

    6. novembar 1886 – decembar 1916.
    Broj dela u kolekciji: 1

    Umetnik velikog talenta, neobičnog opusa i nerazjašnjenog svršetka života. Završio je Srpsku slikarsku školu kod Bete Vukanović, upisao je Minhensku akademiju (1908). Prekinuo je studije 1909. i u potrazi za mediteranskim svetlom otišao je u Italiju. Na obalama Tirenskog mora naslikao je antologijska platna u duhu Segantinijevog poentilističkog / divizionističkog razumevanja svetlosnih činilaca slike (1910/12). Učestvujući u ratnim operacijama, preminuo je u Nišu, a njegov grob nije poznat.


  • Petar Dobrović

    14. januar 1890 – 27. januar 1942.
    Broj dela u kolekciji: 3

    Jedan od najznačajnijih predstavnika srpskog kolorizma između dva svetska rata, poznat i po političkom angažmanu, profesuri, likovnim kritikama. Uz Tomu Rosandića, Mila Milunovića i Sretena Stojanovića jedan od osnivača Umetničke akademije u Beogradu 1937. godine.


  • Milica Zorić

    20. jul 1908 –  5. februar 1989.
    Broj dela u kolekciji: 5

    Jedna od najpoznatijih srpskih tapiseristkinja čiji je život pored umetnosti obeležila i vezanost za levičarsku ideologiju. Smatra se i jednom od začetnica tapiserije kao autohtone likovne discipline
    u Jugoslaviji. U tapiserijama snažne ekspresije, koristila je motive koje je crpela iz svog bajkovitog detinjstva, nacionalne tradicije i boravaka u logorima. Stvarala ih je apliciranjem fragmenata narodnog veza i tkanina
    na platno, a kasnije, u prvoj polovini sedamdesetih godina prošlog veka, goblenskim tkanjem na vertikalnom razboju, kada gotovo potpuno iščezava figuracija. Njene tapiserije su simbolične, nadrealne i dramatično-narativne
    u ideji, a ekspresivne i arhaično-naivne u izrazu.


  • Ljubomir Ljuba Ivanović

    12. mart 1882 – 22. decembar 1945.
    Broj dela u kolekciji: 4

    Rodonačelnik je savremene škole srpskog umetničkog crteža i moderne grafike. Zahvaljujući njemu, crtež se u srpskoj umetnosti razvio od pomoćne u samostalnu disciplinu. Njegovo stvaralaštvo ne pripada nijednom određenom stilu, a najbliže je tradiciji impresionizma. Težio je da grafički ostvari slikarske vrednosti, pri čemu je skalom tonova između bele i crne dočarao utisak polihromije. Crteže jugoslovenskih predela, južne Srbije, Šumadije i Pariza izlagao je na brojnim izložbama, koji su u periodu između dva svetska rata objavljeni u nekoliko tematskih mapa. Bio je redovni profesor na Odseku grafike Akademije umetnosti u Beogradu od osnivanja.


  • Ignjat Job

    28. mart 1895 – 28. april 1936.
    Broj dela u kolekciji: 6

    Slikar pustolovnog života, vatrenog temperamenta i umetničkog izraza. Važan uticaj na njegovo intelektualno i umetničko formiranje imao je stariji brat Cvijeto koji je rano poginuo. U Zagrebu se 1917. godine upisao na umetničku akademiju, ali je izbačen zbog neredovnog pohađanja nastave i završio je Akademiju tek pred kraj života. Prateći suprugu u njenim nameštenjima učiteljice, prolazio je kroz različite faze u stvaralaštvu, a u Supetru na Braču (od 1928) je njegov najplodniji period. Slike je oslobodio naracije i impulsivno beležio lična osećanja, a snažna ekspresivnost postala je glavna osobina njegova stila.


  • Vidosava Kovačević

    15. maj 1889 – 11. septembar 1913.
    Broj dela u kolekciji: 4

    Umetnica raskošnog talenta čije je slikarstvo otkrio i javnosti prvi predstavio Pavle Beljanski. Potiče iz ugledne beogradske porodice u kojoj je odrastala uz umetnost, koncerte, sport, balove. Pohađala je Umetničko-zanatsku školu u Beogradu (1905/10) i tom periodu pripada većina njenih sačuvanih radova. Oni svedoče o sazrevanju umetnice, ali i postepenom prelazu od tradicionalnog ka modernom likovnom izražavanju. Školovanje je nastavila u Parizu (1912), najpre u privatnoj školi Žulijen, a zatim od jeseni iste godine na Akademiji lepih umetnosti. Zbog pogibije brata Vladete vraća se u Beograd u decembru, a naredne, 1913. godine, je preminula od galopirajuće tuberkuloze.


  • Milan Konjović

    28. januar 1898 – 20. novembar 1993.
    Broj dela u kolekciji: 9

    Najpoznatiji slikar Vojvodine. Od detinjstva velikog samopouzdanja i ambicije, ostvario je opus od oko 6000 radova (ulja, pasteli, akvareli, tempere, crteži, tapiserije, pozorišne scenografije, skice za kostime, vitraži, mozaici, keramika i grafike), koje je ostvario u umetničkoj karijeri dugoj osamdeset godina. I pored mnogo putovanja, uticaja brojnih umetnika i ostvarenih slikarskih faza, prepoznatljiv je po karakterističnom ekspresionističkom izrazu, naglašene fakture i dramatičnog kolorita, koji je uticao na mnoge generacije umetnika.


  • Liza Križanić

    19. mart 1905 –  3. maj 1982.
    Broj dela u kolekciji: 3

    Umetnica, umetnička inspiracija i modna ikona. Savremenicima je privlačila pažnju neobičnom lepotom i ekstravagantnim izgledom koji su ovekovečili mnogi umetnici: Aleksandar Kumrić, Zora Petrović, Ignjat Job, Milivoj Uzelac, Milo Milunović, Petar Dobrović, Nikola Bešević, Vilko Gecan i drugi. Njeno slikarstvo pripada tokovima poetskog realizma i intimizma, ponekad prožetim duhom kolorističkog ekspresionizma.


  • Aleksandar Kumrić

    22. decembar 1898 – Beograd, 12. jun 1983.
    Broj dela u kolekciji: 4

    Slikar prepoznatljiv po poetsko-kolorističkim i intimističkim doživljajima sveta zabeleženim pre svega u rečnim prizorima i mrtvim prirodama. Živeo je i stvarao u Novom Sadu (1931–1937) i Beogradu (posle 1938). Bio je profesor Više pedagoške škole, a od 1948. do 1950. godine zajedno sa Ivanom Radovićem vodio je ULUS-ovu školu crtanja, kroz koju su prošli brojni budući studenti Akademije. U njegove motive spadaju pejzaži s primorja i obala Dunava i Save, vedute, mrtve prirode, prizori iz života dalmatinskih ribara, ređe portreti.


  • Petar Lubarda

    27. jul 1907 – 13. februar 1974.
    Broj dela u kolekciji: 9

    Stvaralaštvo Petra Lubarde karakteriše osoben umetnički razvoj, lišen direktnih umetničkih uticaja. Prepoznatljive konstante u izuzetno bogatom Lubardinom opusu su dramska interpretacija sadržaja, evokacija nacionalnog patosa crnogorskog zavičaja i stalno oslanjanje na sadržaje realnog sveta.


  • Živojin Lukić

    10. februar 1889 – 8. februar 1934.
    Broj dela u kolekciji: 1

    Prvenstveno poznat kao izvrstan portretista prefinjenog i autentičnog izraza čemu je, osim izuzetnog dara, doprinelo školovanje mimo umetničkih centara u koje je odlazila većina evropskih umetnika. Nakon učenja kod profesora Đorđa Jovanovića u Umetničko-zanatskoj školi u Beogradu, studirao je na Stroganovom fakultetu za industrijsku i primenjenu umetnost i Školi za slikarstvo, skulpturu i arhitekturu u Moskvi (1909/13). Polazeći od akademskog realizma Đorđa Jovanovića, preko uticaja Rodena, težio je svedenosti volumena što je kulminiralo u rimskom periodu posče Prvog svetskog rata. Kao stvaralac velikog talenta, najkompleksnije se izrazio u intimnoj plastici, a bavio se i arhitektonskom i memorijalnom plastikom.


  • Milan Milovanović

    19. oktobar 1876 – 15. avgust 1946)
    Broj dela u kolekciji: 5

    Pripada najistaknutijim predstavnicima impresionizma u Srbiji, a posebno je bio cenjen njegov pedagoški rad.Za razliku od većine umetnika koji u to vreme nisu uspevali da završe studije, posebno ne državne, Milan Milovanović je pored školovanja u privatnim školama i akademijama (škola Antona Ažbea, Akademija Kolarosi u Parizu) završio i studije na Akademiji likovnih umetnosti (1898) u Minhenu, kao i na Višoj nacionalnoj školi lepih umetnosti u Parizu (1902-6). Mediteranski predeli Italije, južne Francuske i Crne Gore predstavljaju vrhunac Milovanovićevog slikarstva.


  • Kosta Miličević

    3. jun 1877 — 12. februar 1920.
    Broj dela u kolekciji: 6

    Jedan od najznačajnijih predstavnika srpskog impresionizma. Živeo je povučeno, ophrvan besparicom i zdravstvenim nedaćama, potpuno posvećen slikarstvu. Pripadao je prvoj generaciji učenika Srpske crtačko-slikarske školi Kirila Kutlika, a studirao slikarstvo u Pragu, Beču i Minhenu i ponovo u Beogradu kao neformalni đak Umetničko-zanatske škole Riste i Bete Vukanović. Kao ratni slikar pronalazi svoj impresionistički jezik, vidljiv kroz seriju pejzaža iz Velesa i pejzaže s Krfa.


  • Milo Milunović

    18. avgust 1897 – 11. februar 1967.
    Broj dela u kolekciji: 5

    Jedan od najpoznatijih i najsvestranijih srpskih i jugoslovenskih umetnika prve polovine 20. veka. Prvenstveno slikar, ostavio je za sobom raznovrstan opus (crteži, grafike, freske, mozaici, ilustracije, dizajn plakata, nacrti za poštanske marke, scenografije i pozorišni kostimi), a pisao je i kritiku i rasprave o umetnosti. Umetnost je učio u Firenci (1914/16) i Parizu (1919/22). Nakon zagrebačkog perioda (1924–1926), ponovo je u Parizu do 1932. godine gde je izlagao na samostalnim i grupnim izložbama. Jedan je od osnivača Akademije za likovne umetnosti u Beogradu (1937), gde je radio kao profesor do 1946, a zatim je sa Petrom Lubardom na Cetinju osnovao Umjetničku školu u kojoj je bio profesor do 1948, nakon čega se trajno preselio u Beograd. Od iste godine, u zvanju majstora-slikara, upravljao je „Državnom majstorskom radionicom likovne umetnosti“ u kojoj je održavao tečajeve za slikare postdiplomce. Od 1952. godine do kraja života bio je redovni profesor na Akademiji za likovne umetnosti.


  • Predrag Peđa Milosavljević

    4. februar 1908 –  25. januar 1987)
    Broj dela u kolekciji: 7

    Po obrazovanju je bio pravnik, zaposlen u Ministarstvu inostranih dela, zapamćen pre svega kao slikar duboko ličnog, lirskog likovnog izraza i zaljubljenik u kulturno nasleđe. Njegov celokupan slikarski opus je
    bez diskontinuiteta i padova, bilo da je reč o ulju, akvarelu ili kolažu. Izlagao je na Venecijanskom bijenalu, u Švajcarskoj, Belgiji, Holandiji, Škotskoj, Indiji i Africi. Njegove slike poseduju kolekcije i muzeji u Americi, Indiji i Africi. Bio je redovni član SANU.


  • Nebojša Mitrić

    (Beograd, 7. jul 1931 – Beograd, 23. avgust 1989)
    Broj dela u kolekciji: 2

    Skulptor neobične i tragične životne sudbine u čiji su rad utkani predanja, istorija i tradicija. Pripadao je studentima prve generacije Akademije za primenjene umetnosti gde je studirao u klasi profesora Ivana Tabakovića. Još kao student opredelio se za teme iz života srpskih srednjovekovnih vladara. Formirao je lični stil inspirisan antičkim skulptoralnim i vizantijskim slikanim motivima, kao i numizmatičkim i heraldičkim artefaktima


  • Nepoznati autor


  • Leposava Bela St. Pavlović

    17. avgust 1906 – 23. april 2004.
    Broj dela u kolekciji: 2

    Umetnica, profesorka francuskog jezika i dobrotvorka. Od ranog detinjstva je vaspitavana u duhu francuske kulture zahvaljujući školovanju i diplomatskoj službi svoga oca Stevana K. Pavlovića. Bila je doživotni
    počasni predsednik umetničkog udruženja „Lada“ i predsednik Udruženja likovnih umetnika Srbije. Od početka tridesetih godina stvarala je u duhu umerenog ekspresionizma, intimizma i poetskog realizma.


  • Zora Petrović

    17. maj 1894 – 25. maj 1962.
    Broj dela u kolekciji: 14

    Umetnica izuzetne energije, buntovnog karaktera, prijateljica Pavla Beljanskog, posvetila je čitav svoj život borbi za istinu i slobodu slikarskog izražavanja. Posle prvih školski rađenih slika u tamnim tonovima i slika u duhu pouka Andre Lota, nastalih između 1925. i 1927.godine, delo Zore Petrović kretalo se u okvirima poetskog realizma i ekspresionizma. Najčešće je slikala figure žena i dece koji pripadaju različitim socijalnim i kulturološkim miljeima.


  • Nadežda Petrović

    11. oktobar 1873 — 3. april 1915.
    Broj dela u kolekciji: 14

    Ključna ličnost ranog srpskog modernizma i nosilac najprogresivnijih umetničkih shvatanja kao slikarka, prva srpska fotografkinja, likovna kritičarka, ali i aktivistkinja na društvenom i političkom planu: počev od organizovanja udruženja Kola srpskih sestara, Prve jugoslovenske izložbe, Umetničkog udruženja „Lada“, prve jugoslovenske umetničke kolonije u Sićevu (1905), do učestvovanja u Prvom svetskom ratu u kojem je izgubila život kao bolničarka.


  • Jefto Perić

    26. decembar 1895 – 31. mart 1967.
    Broj dela u kolekciji: 3

    Predstavnik kolorističkog realizma i intimizma u srpskoj umetnosti, profesor i jedan od najboljih prijatelja Pavla Beljanskog. Zvanje fotografskog pomoćnika stekao je u zagrebačkom ateljeu Mihaila Merčepa, a potom je studirao slikarstvo na Višoj školi za umjetnost i umjetni obrt u Zagrebu (1913/22), minhenskoj Akademiji i privatnoj školi Hansa Hofmana. Kao zreo umetnik, sa 28 godina upisao je Višu nacionalnu školu lepih umetnosti u Parizu gde mu je jedan od mentora bio Pol Sinjak. Pedagošku delatnost započeo je 1947. godine u Umetničkoj školi ULUS-a, a nastavio na novoosnovanoj Akademiji primenjenih umetnosti. Najviše je slikao pejzaže, gradske predele, intimističke enterijere s figurom, mrtve prirode, portrete i aktove.


  • Ivan Radović

    22. jun 1894 – 14. avgust 1973.
    Broj dela u kolekciji: 9

    Umetnik raznovrsnog tematskog i stilskog opusa koji karakteriše autentična neposrednost doživljaja viđenog i životnih ubeđenja. Njegova umetnost koja evocira Carinika Rusoa, Gogena i Šagala, prošla je više faza i paralelnih istraživanja, od kontemplativnog racionalizma do osećajnog, instinktivnog i iracionalnog poimanja viđenog. Njegov slikarski put se kretao od ranog perioda konstruktivizma i postkubizma, preko neoklasicizma i neoprimitivizma srednjeg perida do romantizma i poetskog realizma koji je obeležio kraj ovog osobenog stvaralaštva.


  • Ljubica Cuca Sokić

    14. decembar 1914 –  9. januar 2009.
    Broj dela u kolekciji: 4

    Slikarka autentičnog, lirskog umetničkog izraza, bogate i duge stvaralačke karijere tokom koje je uticala na formiranje više generacija umetnika, pre svega kao profesorka na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu (1948–1972). Razvila je elegično i intimističko slikarstvo kroz klasične motive – portrete, pejzaže, urbane vedute i mrtve prirode – koji se svojim vizuelnim odlikama uklapaju u uslovno korišćen termin „beogradske škole“. Posle kratkotrajnog perioda strože materijalizacije forme, sredinom i krajem četrdesetih godina prošlog veka, njena dela se postepeno kreću ka sintetičkom beleženju suštine predmeta, pojednostavljenim kompozicijama i stišanoj kolorističkoj gami, posebno od 1952. Istančanim likovnim odnosima težila je preciznom definisanju jednostavnog i plemenitog, rafinovanog i humanog karaktera bez naracije, zastupajući poetiku malog, običnog i svakodnevnog Zapažen je ilustrator dečjih knjiga i časopisa. Bila je član SANU.


  • Risto Stijović

    8. oktobar 1894 – 20. decembar 1974.
    Broj dela u kolekciji: 5

    Jedno od najvećih imena srpske i jugoslovenske skulpture, Stijović je prepoznatljiv po sofisticiranom likovnom izrazu velike izražajne snage. Kroz čitavo stvaralaštvo ostao je posvećen predstavljanju nage ženske figure i lika, motivima životinja, junacima iz Gorskog vijenca i portretu. Dosledno je sprovodio sintetizovan oblik zatvorene forme i glatke površine koja odaje snažnu unutrašnju energiju zarobljenu u volumenu plemenitog drveta ili kamena, kao i sklonost ka intimnom formatu. Skulpture monumentalnih razmera umetnik će početi da radi tek 1956. godine. Njegova sintetička dela evociraju svedenost staroegipatske, kambodžanske i asirske skulpture, plastičnu ekspresivnosti Gogenovih reljefa, kao i reminiscencije na ar nuvo. Nakon oslobođenja bio je profesor na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu (1945/52).


  • Sreten Stojanović

    15. februar 1898 – 29. oktobar 1960.
    Broj dela u kolekciji: 11

    Umetnički i društveni angažmani su se neprestano prožimali u Stojanovićevom bogatom i raznovrsnom opusu. Jedan od osnivača „Oblika“ i predsednik Udruženja likovnih umetnika, Stojanović je u periodu između dva svetska rata stvorio najznačajnije realističke portrete u savremenoj srpskoj skulpturi. Tada radi i figurine, oblikovane iskustvom izvanrednog crtača i akvareliste, i monumentalne reljefe koji izražavaju lirizam klasičnog mira. Još pre Drugog svetskog rata održavao je veze s komunistima, a posle oslobođenja aktivno se uključio u politički  i društveni život: kao predsednik Narodnog fronta Beograda, narodni poslanik, sekretar SLUJ-a, predsednik ULUS-a, rektor Akademije umetnosti, urednik časopisa Umetnost. Prvi je kod nas ozbiljno i studiozno pisao o skulpturi; pokrenuo je Prosvetinu ediciju Slikari i vajari.


  • Borivoje Stevanović

    14.novembar 1878 – 19. maj 1976.
    Broj dela u kolekciji: 2

    Pripadnik generacije slikara sa kojima počinje srpska moderna umetnost. Među prvim je umetnicima iz Niša koji je stekao akademsko likovno obrazovanje. Pohađao je Srpsku crtačko-slikarsku školu Kirila Kutlika u Beogradu (1895), zatim Akademiju likovnih umetnosti u Minhenu (1904) gde je posredno upoznao uticaje francuskog impresionizma vezane za prirodu i sunčevo osvetljenje. Zabeležen kao nostalgični slikar Bulbuldera, Marinkove bare i Čubure, njegovi predeli su retko kad sumorni, najčešće su spokojni i vedri, viđeni ujutro, u podne ili u suton. U okvirima intimizma i poetskog realizma, njegova umetnost zauzima izdvojenu, kompaktnu celinu


  • Živko Stojsavljević

    1. novembar 1900 – 19. januar 1978.
    Broj dela u kolekciji: 3

    Umetnik koji je u svom slikarskom opusu prešao put od secesije, impresionizma, konstruktivističkog slikarstva, preko poetskog realizma i intimizma, a u poznom periodu je došao do snažnog kolorističkog izraza. Od studentskih dana pa sve do duboke starosti bavio se i dekorativnim zidnim slikarstvom, freskoslikarstvom i izradom vitraža.


  • Ivan Tabaković

    10. decembar 1898 – 27. jun 1977.
    Broj dela u kolekciji: 6

    Autor autohtonog, kompleksnog opusa, jedan od najznačajnijih inovatora srpske moderne umetnosti. Potiče iz poznate porodice poreklom iz Arada i od najranije mladosti je vaspitavan da ceni nauku i kulturu. Tabaković je ostavio značajan trag i kao pedagog: neposredno pred Drugi svetski rat predavao je na Višoj školi za primenjenu umetnost u Beogradu, a u posleratnom periodu na Akademiji za likovne umetnosti i Akademiji za primenjene umetnosti (1948–1966). Pored umetničke grupe „Zemlja“, bio je jedan od osnivača grupa „Dvanaestorica“ i „Šestorica“. Bio je član SANU i jedan je od osnivača Galerije SANU u Beogradu.


  • Mihajlo Tomić

    22. februar 1902 – 1. februar 1995)
    Broj dela u kolekciji: 1

    Prepoznatljiv po osobenom realizmu sa primesama arhaičnog, stilizovanog i ekspresivnog izraza. Od završetka školovanja do Drugog svetskog rata, predavao je u Školi za primenjenu umetnost i na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu. Posle rata bio je profesor u Trećoj muškoj gimnaziji. Uporedo se bavio vajarstvom i stvarao raznovrsne motive u punoj plastici i u više vrsta reljefa, od portreta i odaliski do monumentalnih kompozicija i spomen-bisti, u različitim materijalima: drvetu, terakoti, kamenu i bronzi.


  • Marko Čelebonović

    21. novembar 1902 – 23. jun 1986.
    Brj dela u kolekciji: 5

    Srpsko-francuski slikar, poznat pre svega po delima iz treće i četvrte decenije 20. veka na kojima dominiraju ljudi, predmeti i prostori iz njegovog bliskog okruženja. Veći deo života proveo je u Sen Tropeu, gde je i sahranjen,
    ali se nikada nije odrekao Beograda i jugoslovenske sredine.Učestvovao je u Drugom svetskom ratu kao komandant francuskog Pokreta otpora, a nakon rata bio je profesor slikarstva na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu (1947–1949. i 1952–1960). Nosilac je najznačajnijih odlikovanja za zasluge u ratu i miru koje dodeljuju Jugoslavija, Francuska i Amerika, bio je savetnik Ambasade FNRJ u Parizu (1949–1952), sekretar Saveza likovnih umetnika
    Jugoslavije (1953). Takođe, bio je član umetničkih grupa „Oblik“, „Dvanaestorica“ i „Samostalni“, kao i redovni član SANU.


  • Kosta Hakman

    22. maj 1899 –  9. decembar 1961.
    Broj dela u kolekciji: 6

    Jedan od najizrazitijih predstavnika intimističkog slikarstva između dva svetska rata. Poznat je i kao pedagog. Tokom boravaka u Parizu bio je pod uticajem okruženja i estetike francuskog impresionizma i intimizma, kao i dela Sezana, Bonara, Vijara i Utrila. Među motivima koje je birao dominirali su gradski pejzaž i ulice Pariza, pariska predgrađa, mostovi na Seni i Marni. Za vanrednog profesora na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu izabran je 1940. godine. Po završetku rata nastavio je da predaje kao redovni profesor na beogradskoj Akademiji, ali je zbog bolesti sve češće boravio u Opatiji. Hakmana i Beljanskog vezivalo je blisko prijateljstvo, dodatno učvršćeno kumstvom kolekcionara na venčanju umetnika s Radmilom Lozanić (1948). Kosta Hakman je bio član umetničkih grupa „Oblik“ i „Dvanaestorica“ i jedan od osnivača „Kola jugoslovenskih likovnih umetnika“.


  • Milenko Šerban

    4. april 1907 – 31. jul 1979.
    Broj dela u kolekciji: 2

    Slikar i scenograf, univerzitetski profesor, prepoznatljivog, koloristički razigranog rukopisa. Jedan je od osnivača grupe „Šestorica“. Studijski je boravio u Bugarskoj, Austriji, Čehoslovačkoj, Francuskoj, Belgiji, Mađarskoj, Grčkoj, Holandiji i Italiji. Bio je kustos i upravnik Muzeja Matice srpske, profesor Akademije za primenjene umetnosti u Beogradu i autor prve postavke u Vojvođanskom muzeju. Bavio se scenografijom i kostimografijom od početka tridesetih godina 20. veka u pozorištima Novog Sada i Beograda.


  • Sava Šumanović

    22. januar 1896 – 30. jun 1942.
    Broj dela u kolekciji: 9

    Potpuno posvetivši svoj život slikarstvu, Sava Šumanović je zahvaljujući istančanom umetničkom senzibilitetu nepogrešivo pratio duh epohe. Među najdarovitijim umetnicima u Parizu između dva svetska rata, u šidskom opusu najneposrednije razotkriva suštinu svog slikarskog izraza. Ovim delima uključio se u antologiju kolorističkog slikarstva nacionalne istorije umetnosti, a ciklusom „Šidijanke” nagovestio elemente postmodernističog likovnog govora.


Pretraga

You are using an outdated browser which can not show modern web content.

We suggest you download Chrome or Firefox.